Thursday, February 12, 2009

Roti Marble Coklat

Roti marble coklat… huhuhu… dh lama x bina muscle, tgk jer roti nih kat umah za n hana pas maghrib terus buat… minum laks ngan Nescafe kejang jer mata nih x mau lelap… huhuhu… mmg sedapppp… rugi sapa x torai roti nih… marble nyer jadik ke x nih…. Hehehe… tokei roti jwb laa, tokei roti yg saya maksudkan… Ros @ Onigiri x sia2 try resipi roti dia selain roti nasi… mmg sedap…seblm bakar tabor lak gula atasnya… bertambah2 sedapnya… cicah ngan air nes panass.. hehe... mekacih daun keladi Ros kalo ader roti baru kongsilah lagi... muah3x...



Bahan2nya:-
200 gram tepung roti
50 gram tepung gandum
1 sudu besar butter atau marjerin
140 ml susu segar
1 sudu kecil yis
2 sudu besar gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil bread improver
1 sudu besar serbuk koko dibancuh dengan sedikit air



Cara2nya:-
1. Masukkan semua bahan kecuali serbuk koko, uli sampai tak melekat pada jari. kalau ade BM tekan On je.
2. Perap doh selama 40 minit. kemudian tumbuk-tumbukkan doh tadi, keluarkan angin.
3. Bahagi doh pada tiga bahagian. satu bahagian masukkan bacuhan koko tadi, kalau telembik buleh tambah sedikit tepung dan uli macam biasa. pastika adunan betul betul sebati ye. warna sekata untuk doh coklat tu.
4. Satukan doh yang baki tadi dan terap memanjang. letakkan doh coklat di tengah-tengah.
5. Tutupkan keseluruhan adunan tadi, potong tiga adunan dan anyam bentuk tocang.
letak dlm sandwish loaf.
6. Biarkan naik dua kali ganda dan bakar pada suhu 160 darjah selama 25 minit atau hingga permukaan nya perang.
7. Siap dibakar dan sejukkan atas redai. Selamat mencuba.
8. Siap dipotong tinggal nak ngap je..sesape dah cuba jgn lupa bagi report ye..

7 comments:

Jiya said...

oitt!! ni pakat ramai2 wat roti marble.. tak aciiii!!

anawahid said...

oiiittt jiya x tido lg kerrr.... huhuhu... akak mata dh kerasss nih... minum nes nyer pasalll... huhuhu... ingatkan antu jiya yg datang nih...hehehe

Aymy with love said...

K ana, bestnye roti tue.. mcm meleleh jer ayer liur nie... hehhee.. jiya, cepat buat.. pastu pos kat akak 5 buku..

lemongrass said...

weh, takey roti sudah mula menguli balik, heheheh. Akak pun bila ros tayang kat Myr, memang teruja nak buat tp bz betul so wknd ni lah nak buat. Jom buat lagi sekali sama2, hehehe

hana said...

jiya jeless dah tuh! jap lagik dier buat! tp rasanya takde marble! sbb dier suka warna yg kelin kelin tuh! kehkehkehkeh........ k.min nih dh ngajak buat lagik plak! jom jommm! abih la badang perkasa aku pas nih menguli cam ana! hehehehe....

anese said...

wah ramai yang mencuba resepi roti marble ni..masuk mr rase cam nak try tapi malas...mmg rajinla geng Mr ni..

btw saya alis..ingat ke tak tu...mmg berthn tak masuk forum..my nick kat dlm forum sulu sukamakanje..

anawahid said...

Aymy -> lap... lap... air liur tuh... hehe.. mmg best la aymy..

Lemongrass -> kak biasa laaa... 1-2minggu sekali mesti bina muscle.. hehehe.. nk buat bg tau.. biar jg minggu roti sedunia.. hehe

hana -> tul... tul... hehehe terus jd kelin roti dia tuh... hana x per uli roti bole sihatkan bb.. hehehe..

anese -> haaaaa.. ingattt... cikgu anis kan..kan... mana menghilang anis ooiiii... bz ker???