Wednesday, February 4, 2009

Moist Choc Cake

Mana leh tahan kalo masuk umah sesapa jerkk ader jer kek cekelat... start umah Jiya , Catlina, Kak Hazila dan yg terbaru Fiza... huhuhuhu.. ini bole mendatangkan keinginan tuk buat... ni la bekpes n bekalku ngan hb g kojo... mlm td buat kek nyerrr.. peh tu ngantuk la pulokk... ganache nyerrr pepagi pas subuh buat... sempat la keras before g kojo... Resipi Kak Nor ganu kiteeee... kak, thanksss yaaa.. mmg moist, sedap bangettt... pekatt.. melekat ghasenyeeee... 10Q kak... C&P jer la yooo....





Bahan2nya:-
250gm butter
1 cawan gula castor
1 cawan gula perang
4 biji telur (A)
1 sudu teh esen vanila
1 cawan susu segar suam
1 1/4 cawan tepung naik sendiri
3/4 cawan serbuk koko
Utk choc ganache:
150gm coklat masakan
1 sudu besar susu pekat
1/4 cawan air panas
1 sudu besar butter




Cara-caranya:-
1. Griskan loyang dgn butter dan tepung dan panaskan kukusan. Ayak tepung bersama serbuk koko.
2. Pukul butter bersama gula castor dan gula perang hingga kembang. Masukkan esen vanila dan pukul lg.
3. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul hingga gebu dan kembang.
4. Masukkan susu dan tepung yg diayak secara selang seli dan guna kaedah kaup balik hingga adunan sebati
5. Masukkan kedalam loyang dan tutup loyang dgn aluminium foil. Kukus selama 1 1/2 jam. Bila sejuk barulah diletak atas pinggan kek dan hiaskan dgn choc ganache.
Untuk membuat choc ganache: masukkan coklat masakan yg dipotong kecil2, susu pekat dan air panas kedalam periuk dan masaklah cara double boiler hingga cair. Padam kan api dan masukkan mentega. Kacau hingga mentega cair.
6. Curahkan atas kek yg dah sejuk dan hiaskan mengikut cita rasa masing2. Kek ini lebih sedap dimakan jika dah disejukkan dalam peti ais.

Tip: Untuk menghasilkan permukaan kek yg cantik bila kita curahkan choc ganache, terlangkupkan bahagian atas kek keatas pinggan. Biar bahagian bawah kek yg duk kat atas.

7 comments:

hana said...

waduhhhhhhh! cekelatmu meleleh mcm air liur ku! slrrrpppp! lap lap! ekekekekeke........ jalok okeh2! :P

Aishah @ UmmiAqil said...

salam akak...
nak sepotong...sodap nampak nih...
salam perkenalan dari kite...lompat dari blog akak hana niih...+ mai amik link gak...

CikMin said...

mai aiii...leleh den nengok...ya ampun buk....nggak bisa tahan...

anawahid said...

hana-> weii tadah..tadahhh.. jgn banjir kat sini..huhuhu.. sedoh wooo dh penah kene banjirrrr.. ehehhe

Aishah -> bebaik lompat ecah... salah step bole tergolekkkk... amil laaa.. ekkeke

Cikmin -> cikmin.. tgh diet kan!..kan!.. cpt2 larikkk kluarrr.. nanti ilang diet... lain ana... belasah jer...

lemongrass said...

adake bekpes dgn kek coklat, sape yg ajar ni? hehehe..Orang bekpes nasi lemak, roti canai, cereal, toast, roti ke, dia pi bantai kek coklat :P. tapi mmng tangkap leleh lah kek coklat mu itu!!!

anawahid said...

belasah jer kak...wahahaha.

Jiya said...

dah tak termampu dah nak kutuk kenan keling ni kak.. kakakaka!! akak jan nak melarat terkenan keling sampai hujung tahun plakkk!! akekeke...