Thursday, February 5, 2009

Kek Pisang Ala English Style

Ni lagi satu resipi yg mana leh tahan masuk semua rumah ader buat... kira kek antarabangsa lah nih pasal dari Finland terus g Malaysia pehtu Jepun pehtu patah balik Malaysia dn bila dh kat Malaysia pusing satu Malaya n Semenanjung... semua umah ader... tak tahan... tak tahan... terus buat tuk bekpes esok... masa bakar bau cinnamon tuh... adoiii harum nyerrr... mmg best resipi nih... Thanks Yattt... mmg mabelesss... C&P yer... halal yer resipi nih ya yatt...


Bahan-bahan;
180 gm tepung (yatt gunakan 90gm tepung gandum dan 90 gm tepung cake)
70 gm butter
2 biji pisang di lenyek ( besar satu jengkal jari, kalu pisang pendek tambah satu lg)
1 biji telur
3 sudu besar gula putih
2 besar gula perang
2 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu esen vanilla
sedikit pisang potong
serbuk kayu manis
sedikit gula pasir

Cara-caranya;

Pukul butter dan gula sehingga kembang , masukkan gula merah pukul lagi, kemudian masukkan telur dan pisang yang telah di lenyek, esen vanilla, blend lg. akhir sekali masukkan tepung , baking powder dan soda bikarbonat . Masukkan adunan tersebut di dalam bekas pembakar, susun kan pisang seperti gambar di atas dan taburkan serbuk kayu manis di atasnya. Bakar selama 45 minit. Setelah keluar cepat2 taburkan gula di atas kek, biarkan kek sejuk dan baru di potong.







7 comments:

CikMin said...

x tahan..x tahan..kan wat jgk..nak wat jgk.....sedap jek mata tgk..belom lagi tekak yg menelan...

Aishah@Ariffin@Aqil said...

huhuhuhuuu...kena wat nih...

Jiya said...

alerr kak.. dah berhari2 carik pisang ni. org cina dah kebas pisang wat smayang thn baru cina kat sini. akekeke!

princessharyati said...

ampas je jiya tu kan.. k.ina.. suruh dia balik kt kmpg dia byk pisang sampai monyet mkn pisang2 dia tu... k.ina .. cantik sanagt gambar kek ni tak aci ler.. awat cantik dan gebu.. lapaq2

princessharyati said...

sorry yatt ni tertaip nama kak ina je.. sorry waheeda... sorry minta maaf tu ler sibuk nak kutuk si jiya tu sampai tuan punya blog yatt main taip tanpa baca balik ... sorry ...

anawahid said...

cikmin-> buat jgn x buat... xpress cikmin nih dh siap ghupanyaaa..

Aishah-> ecahhh... mmg kene buat x buat rugiii..

jiya-> jiya apa lg ngko pi kebas la kat tok pokong cino laksss.. seblm tu ngko mintak izin tok pekong dulu nk pisang... wakakakaka

princessharyati-> yatt, memang hampeh dak jiya tuh... mana x tersasul.. celah mana semua dia ada... err yatt panggil ana jer... ehehe..mananyeh camtik yatt oiii gambo tuh cam cap ayam jer c mcm yatt nyer DSLR...hehehe

Jiya said...

eheemmmmmmmmmmm!! uhuk! (wat batuk²)