Tuesday, February 17, 2009

Bun Pandan

Projek mlm td sebenarnya tuk bekal hb bekpes... ngantuk la pulak... tuh yg baru nk pose pg nih... sebelum subuh dh tersedar... Bun Pandan... cilok resipi ni dr rumah Diana tgk bun dia gebu2 ishkkk... try buat 1/2 adunan jerrr... tu yg malas nk buat bulat, susun dlm sanwich loaf jer.... alamak terkurang pandan air pandan la pulak tu yg kaler sepoi2 bahasa jer... hehehe tp mmg sedap sesangat... gebuuu lgggggg.... menyesal lak buat 1 /2 adunan... thanks D... resipi C&P jugak yerrr... hehe





Bahan-bahan doh:

400 g tepung roti (strong white bread flour) - D guna 350 gram tepung roti dan 50 gram tepung superfine
2 1/2 sudu kecil yis kering
1 sudu kecil garam (paras rata)
50 g mentega }dicairkan
70g - 80 g gula
1 biji telur
100 ml susu segar suam
110 ml air pandan - suam

sket susu segar (1 sudu besar)- utk sapuan atas roti
1 sudu kecil mentega cair} utk sapuan atas roti


Cara membuat doh:

1. Campurkan tepung, yis, garam, dan gula kedlm mangkuk besar.
2. Buat lubang di tengah2nya, tuangkan mentega, susu, air pandan dan telur.
3. Gaul tepung tadi sehingga menjadi doh yg lembut.
4. Uli selama 15 minit sehingga doh menjadi licin (tidak melekat di jari) dan elastic (walaupun doh ni agak melekit pd mulanya JGN tambah sebarang tepung)
5. Bulatkan doh kemudian letakkan kedlm mangkuk yg telah dilenser dgn sedikit minyak dan tutup dgn cling film.
6. Letak ditempat yg suam selama 1 ½ - 2 jam sehingga doh mengembang 2 kali ganda.
7. Kemudian bahagikan doh tersbt kpd beberapa bahagian seberat 50-60g g setiap bahagian pastu bulat2kan..susun dlm loyang yg dilapik dgn kertas minyak atau disapu majerin jarak antara satu sama lain jgn terlampau jauh supaya bila kembang doh tu akan bercantum sesama sendiri.
8. Kemudian tutup loyang tersebut dgn cling film selama 1 jam atau sehingga doh tersebut kembang 2 kali ganda semula.
9. Panaskan oven pd suhu 190-200'C, sapu roti dgn susu segar kemudian bakar selama 15-20 min atau sehingga keperangan.
10. Angkat, sapu dgn mentega cair. Sejukkan atas redai besi dan tutup dgn kain bersih (utk mendptkan soft crust)

9 comments:

hana said...

aku suka roti pandan! tapi aku malas nak buat! ko tolong buatkan bley??? ekekekekekeee........

halen said...

eee..nampak best dan gebu roti ni.
mesti jenuh menguli kan nk bg gebu camtu huhuhu..

Aymy with love said...

daku memang pantang nampak paper ngan pandan nie.. nampak gebus sangat roti nie.. nanti anak murid follow yer... hehhe..

princessharyati said...

ana hang ni patut2 lah aku yag duk jaun ni melelh air liur ni tgk kerang hang pastu aiq mata kucing hang pastu roti hang... kesian yatt yg takler boleh rasa semua yer...kikikiiiii .. esok2 masak sardin dah ye

anawahid said...

hana -> seminggu 2 kali yerk nguli xcesias.. hehe nanti terlebih naik lakss... hehe

halen -> ikut panduan 15 minit jer..ehehe

aymy -> kalo pntang nmpk tu mmg kene buat.. hehe

princessharyati -> baik la yattt... nanti msk sadin ngan iakn kering jer... hahahaha

Jiya said...

kim daun pandan akak sini. daun pandan mak jiya yg baru nak baligh kat depan umah tu dah hampir gondol! kakakaka...

CatlinaFly said...

sungguh gebu roti mu itu kak ana..syg nak makan ah..rase nak wat peluk2 cam bantal jek hehehe

anawahid said...

jiya-> kim2 xdak.. kalo nk mai BP.. amikkk... ngko siram x pokok pandan mak tuh jiya oooiii...

catlina -> betullah catt... masa kopek seketui roti tuhh... bessttttnyaaaa....

趙又廷Mark said...

That's actually really cool!!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色