Sunday, February 8, 2009

Lopes Ubi Kayu

Ni projek pas balik jemputan kat kg Hana... x jumpa la x boipren dia... tp kan naluri hati ni kuat ghase2 pengantin lelaki tuh x boipren dia huahuahua... sbnarnya... mlm ni kitaorg ader main bakar2 kat dpn umah... owang cino pon main bakar2 ( chap go meh ) dpn ghumah... kita pon main bakar2 ( BBQ ) dpn umah gaksss.... ni buat tuk mknan sampingan mlm nanti... hehehe... resipi kak fiza MyR... kakkkkkkkkkk... i lebiu... i lebiu... mmg best... x sia2 berguru ngan akak... terbukak jgk nk wat pasal kak fiza asyik sms tnya dh siap ker belum, dah siap ker belum... huhuhu... mai hantaq ghumah.. meh hantaq ghumah... nk kak amik 5 ketui nih... hehhe... nk bg grade A+ kat akak... bestttt... 10Q kak..... Saya buat nih masuk dlm loyang jer... kalo ikut resipi kak fiza kene bungkus dlm daun pisang cam bungkus ketupat palasss... jgn kata ketupat palas... ketupat paling senang ketupat sate pon ambo x pandai... hehe... Kalo nk tgk camne step by step, jom pi umah kak fiza... zassss...



Bahan-bahan:- ( +/- 25 biji bergantung pd saiz )
•1 kilo ubi kayu (dibersihkan & disagat)
•2 cawan air
•1 sudu teh garam
•sagu ubi kayu
•daun pisang secukupnya ( dilayur terlebih dahulu )
•kelapa muda parut + sedikit garam
•sirap gula merah



Cara-cara :-
1.Setelah ubi kayu habis disagat,perah ubi dgn kain bersih utk mengeluarkan airnya.
2.Air perahan jgn dibuang.biarkan selama 20 min di dlm mangkuk supaya sagunya mendap ke bawah.
3.Tuang air perahan tadi perlahan2 dan ambil sagunya.
4.Kemudian campurkan ubi kayu,garam,sagu dan air.gaul hingga sebati.
5.Ambil daun pisang yg telah dipotong selebar 21/2".Bentukkan seperti gelongsong 3 segi dan masukkan adunan tadi.
6.lipat daun pisang lebih kurang seperti mmbuat ketupat daun palas.setelah habis smuanya boleh lah di kukus selama 35-45 min @ sehingga masak.
7.Sebelum mkn gaul dgn kelapa muda parut . cicah dgn sirap gula merah.
8.Sesuai utk sarapan @ minum ptg.selamat mencuba....!

4 comments:

hana said...

wohohohoooo...leh kemecer aku dbuatnyer lopes ubi nih! jahat btol la mek na nih tau! hishhhh!

hahahahaaa...memandai jerk ko kata faizal x aku! faizal tuh tak ensem! ensem lagik x aku! kakakakaka... kembang montot x aku tuh kalau dier tau aku puji dier! kakakakaa..

Jiya said...

alaaa cakap jer la akak BBQ nak nyambut taikkkpusammm!! selamat menyambut taikpusam kakkkkk!! nasib baik akak tak lupa nak menyambut perayaan akak kan kan kan! Hahahahaha!

Aishah@Ariffin@Aqil said...

Dah lama bebeno den tak makan kueh lopes...

re:akak kite tak pindah umah...yg tu umah jenjalan...

anawahid said...

hana-> amikk.. amikk.. makyong nyer pasall.. amikk.. amikkk..

jiya -> jelesss....... meh mai joinnn...


Aishah -> ecahhhh.. hehehe.. sori akak sesattt.. hahaha