Monday, February 23, 2009

Kima Daging Sayuran

Kalo dh mkn roti arab mesti ader lawannya yer dakkk… haa yg nih lawan diaaaa… kima daging sayuran… resipi padang pasir jugak nih… x sangka pulak mmg kene lawannya nih… resipi dpt dr majalah Saji masa pegi rumah SIL hari Ahad aritu… perghhhh… mmg sedap laaaaa… x sia2 cuba, mmg kene lah lawan ngan roti tuh…



Bahan2nya:
200gram ayam/daging cincang
2 sudu besar serbuk kari
1 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil halba campur
200gram kentang - didadu
2 biji bawang besar - dicincang
5 ulas bawang putih – ditumbuk
200gram kubis bunga - didadu
Sayur campur secukupnya
Kacang panjang secukupnya – yg ni saya tambah sendiri
Garam n Gula secukup rasa
Air secukupnya – ini saya tambah sendiri
Minyak utk menumis

Cara2nya:-
1. Panaskan kuali, tumis halba campur bersama bwng besar dan bawang putih sehingga wangi. Kemudian Masukkan serbuk kari n serbuk cili, tumis sehingga garing.
2. Masukkan daging cincang n kentang kacau sebentar dan masukkan air sedikit demi sedikit supaya kentang mudah empuk dan tidak terlalu kering dan mudah hangus.
3. Setelah kentang n daging masak masukkan semua jenis sayuran, kacau sebentar dn biarkan beberapa minit.
4. Akhir sekali perasakan dgn garam dn gula segukup rasa. Siap.
** Kalau nk kima nih berkuah sedikit tambahkan air n biarkan berkuah n kalau nk kering masak sehingga kering, kalau yg saya buat ni… x berapa kering sedang2 elok jer ***

5 comments:

Aymy with love said...

amboi k ana, bestnye kima... kiter kat sini pun tak pandai masak ghesipi pdg fasir... hehhe...

hana said...

laki aku suka beno keema! aku dulu tak suka.. tapi kalau g restoran india mali tuh aku dah jadi suka lak! lelagi makan ngan roti naan! perghhh! masyukkkkkkkkkkk!!

anawahid said...

aymy-> hehe aymy akak pon x reti gak, tu pon amik dlm buku resipi... ader gak org keturunan fadang fasir ntah tau ke x lauk nih, penah wat ker x??... ekekeke

hana-> aku dh bnyak kali mkn, tp x tau namanya ekekeke... 1st time buat ikut buku resipi muhahahaha.. sedappp ngko...

Noorma Ismail said...

ooo,,namanya kima ek? idak ler tau..selama ni main buat jer, takde nama pun, tp kita makan dengan capati.

anawahid said...

muhahahaha... sama la noorma selama ni mkn x tau nama... ehehehe