Sunday, January 18, 2009

Apam Yogart

Sebelum nk komen lebih lanjut pasal apam ni nk tnya sket pd yg dh penah try apam yogart by Yani nih... sat... sat... jadik ker x apam ni erkk... klako pon yer pasal kedut2 ketuaan jelas terpampang...ker tgk umur tuan yg buat gak, muda ker tua.. ahak.. ahak.. muhahahaha... tp rasa mantain sedappp... Kalo betul jadikk.. 10Q yani... bekpes paling ringkas yg nk disediakan...



Bahan2nya:-
2 biji telur
50g gula
100g plain yogurt
sedikit esen vanila
1 sudu besar minyak masak
150g tepung gandum
2 sudu kecil baking powder

Cara-cara:-
1. Pukul telur dengan gula sehingga kembang
2. Masukkan yogurt, minyak masak dan esen vanila, pukul lagi
3. Kemudian masukkan tepung yang telah diayak dengan baking powder. Kacau sehingga sebati
4. Ceduk masukkan ke dalam acuan yang sesuai.
5. Akhir sekali kukus sehingga masak selama 20-25 minit

4 comments:

hana said...

ok la tuh...tapi aku nyer awet mude lagik banding ko punyer! sbb kurang skit kedut2 tuh! hahahahaaa....

Rafizah Nordin said...

k ana, kite tingin gak buat apam ni tp xleh buatlah...sbb kite xde ramekin tu (alasan nak jugak dapatkan ramekin, kahhhh)
hb tak mo belikan le ramekin tu...dia kate dah tak muat almari nak simpan (ni plak alasan ape?kedekut? kahhh ampun bang!!!)

Jiya said...

kak ana.. apasat cam tak cukup bulan jek tu kak??? (tgk kak ana sising lengan baju, pastu senteng kain cam mamak) Larikkkkkkk!!

anawahid said...

hana -> hahahaha... ok la tuh, nanti la aku suntik vit c biar licinnn...

fiza nordin -> a'ah la fiza.. wat apam nih mmg cantik kalo pakai ramekin (... sajer jer bakar dak fiza kasi panasss... ekekeke ) terletak jer...

jiya -> tu ar pasal jiya... sib baik x gerhana..:p