Wednesday, January 28, 2009

Donut Cik Lela

Jom mkn donut… ni lah bendanyer wat kunyah2 ptg td… donut by Lelayong… walalalala… lelaaaa… oh… lelaaa..lelaaa… hetti ko lelaaaaa… kihkihkih… naper la ngko x letak resipi nih awal2 lela ooiiii kalo x dh kayo akak jg tokey donut… sedap banggeeetttt… cop jempol untuk lela…Donut nih 1st time buat… lembut, gebussss.x sangka kentang memainkan peranan gak wat donut ni erkkkk… lela give me 5… akak bg 10 bintang tuk resipi donut mu iniii... uisskkkk… rasa nk berenti koje jer nk jual donut laksss…



Bahan-bahan:
1/2 kilo tepung gandum
3/4 cawan susu suam (kitorang gunasusu pekat campur air suam)
2 biji kuning telur
1 sudu besar yis (mauripan)
4 sudu besar gula
3 sudu besar marjerin
3 biji ubi kentang (rebus, kemudian lenyek)



Cara-cara:
1.Tepung gandum digaul dengan marjerin dan kentang sehingga sebati
2.Telur dipukul sedikit & dicampur dengan susu berserta yis
3.Campurkan ke dalam tepung gandum tadi dan uli sehingga menjadi doh
4.Biarkan doh tadi naik 2 kali ganda
5.Kemudian tumbuk doh untuk keluarkan angin dan bentukkan doh anda mengikut citarasa masing-masing
6.Panaskan minyak dan goreng.

Yang nih setelah di derhakakan style buat dh malehhh nk terap..... wakakakakaka... eeerrrr... derhaka kat style x per jgn derhaka kat resipi... ehehehe

6 comments:

CikMin said...

wah...ini namanyer donut cik lela ye.....glemer...glemer...

lelayong said...

Hahahaha..poyo jerk kak, siap nak berhenti koje nak jual donut, hehehe..lembut,kan? tulah rahsianyaaaa...tapi kira dah tak jadi rahsialah, hahahaha..takpe ilmu tu....

hana said...

wallaaa walllaaaa... gebusnyer donat lela nih! mmg la na..klu ltk kentang lembut bangett! cam donut cakcibur!

anawahid said...

cik min -> tu la pasal cik min resipi le kene boh nama dia...hehehehe

lelayong -> lela moga bertambah markah kat atas nanti.. aminnnnnnn..

hana -> hana kalo dkat nk anto... kat mak yong junior nih.. huahauahua

lelayong said...

Kak Ana..bila nak turun kl?
ari tu pi terengganu lela plak tak leh nak balik, huhuhuhu..ralat tul ler.

anawahid said...

Insyaallah mmg ader nk turun... kalo akak turun akak bgtau lela ok..hehehe