Monday, January 19, 2009

Sugar Ball Bun

Suspen jerk ekkk nama resipi ni... cam hebat jerrr kan bunyik dia... mesti teruja nk skodeng apa bhn2nyer kan...kan..kan. Sebenarnya roti nih namanya Roti Bebola Bergula... saja jer nk sebut cenggini ... tipah tertipu bang... tipah tertipuuuu... hahaha.... wakenabeb!! Request dr hb semlm suh wat roti, tp bini dia malessss... jd bila dia blk keje nanti x ler kempunan nk sapederkkk... Resipi dari Choppy kat MyR... alahaiiiii.... sedapnyerrrr... lembutttt... gebuuuuu... cam tuan yg buat nyerr... hehehe... makan pon sekali ngap jerrrr.... thanksss Choppy... ni bukan bdk2 pon sukaaa... mak bapak budak pon sukaaaaa gakkk...


Bahan2nya:-
* 200g tepung roti
* 4g yis kering
* 20g gula halus
* 3g garam
* 10g skim milk
* 20g shortening
* 130cc air
mentega dan gula halus secukupnya

Cara-cara:-
1. Masukkan semua bahan-bahan bertanda * ke dalam breadmaker.
2. Pilih menu untuk buat kulit roti. Tekan butang 'ON'
3. Bila dah siap, keluarkan dari breadmaker.
4. Tekan adunan untuk keluarkan angin. Bahagikan adunan kepada 26.
5. Buatlah bentuk bulat.
6. Biarkan roti naik 2 kali ganda.
7. Bakar dalam oven dengan suhu 180C selama 12-15 minit.
8. Bila dah masak, sapukan dengan mentega dan taburkan dengan gula.


3 comments:

Jiya said...

wat baling akak 'sedap' ni. akekeke... kak ana... roti ni mengemukkan tauu!! kang raya cina nanti akak nak pakai ceongsam tak muat plak nanti. baik bg kat jiya sini. kikikiki...

hana said...

gebunyer rotimu ana! nih yg rasa aku nk jd badang perkasa nk menguli nih! hahahahaaaa.... drpd ko campak kat jiya drakula tuh, baik ko campak kat aku! drakula reti ker makan roti???? kahkahkahkah! cabuttttttttttt!

Rafizah Nordin said...

ish, roti ni klu pepetang wat cicah kopi suam2 kuku mesti syiok.kene pulak tgh ujan renyai gitu, perghhh

xyah bg kat depe la...bg kat kite je...hahaha nak jugak!!!