Saturday, January 17, 2009

Kuih Sago

Kuih sago yg menjadi peberet kalo masa bln puasa… hari2 makan pon x perr… suka sangat makan kuih nih x tau la kenapa… biji2 sagu mana yg x berapa kembang kalo digigit2 dihujung gigi aduuussss sedapnyerrrr… buat ptg td… kasi mak sket… resipi mama vogue yg makin jelita dan rupawan… Kak Rrozie17… kak, mekasih yooo.. den nk koba ngan ekau selero kito samo laaaa… I lap u…Kalo ekau makan kuih ni kat UK ekau ingat den yooo.. Ekau kek sano jgn sodih2 lg tauu... eden kan adoo.. hehehe.. eden kopipes jugak yoooo... lg 1 den nk kobakan, den pon panggil kuih ni kuih sagoo, den pon x yau mano sobona ee.. Hahaha….

Bahan2nya:-
1 cwn biji sago
1 cwn gula
2 cwn airpewarna
Kelapa parut muda + sedikit garam – den kukus sokojap x mo bg copek basi

Cara2nya:-
1. Didihkan air bersama gula, titiskan pewarna.
2. Cuci biji sago, toskan airnya.
3. Masukkan ke dalam air gula yang mendidih tadi. kacau hingga pekat dan berkilat.
4. Masukkan ke dalam loyang acuan.
5. Sejukkan sebelum dipotong.
6. Salutkan dengan kelapa parut sebelum dihidangkan
Siap!

4 comments:

Jiya said...

uihh sedapnyaa kak... jiya pon suka kuih ni tp tak penah wat.. makan jek tau! akekekekeke...

hana said...

budak2 ngan bapak budak kat umah nih tak suko mkn! depa kata geli cam telur katak! ader kerrrrr??

Rafizah Nordin said...

bulan pose sy amik tapak kat bazaar ramdhan.amik kuey org, sy amik komisen je tp kuey ni sy buat sendiri sbb sng, mudah dan cepat.xyah ngadap lelame.
kaum India yg suker beli kueh ni di samping org melayu jgklah...

anawahid said...

jiya-> ekekeke... iyolah jiya... sambil tutup mata pon bole buat... paling senang lerr kuih nih..

hana-> hahaha... mmg kan ina, kalo betul2 tgk mmg mcm telur katak... kahkahkah... lawak tul bb tua kat umah ngko tuh... yg bebdk lain la citer...:p

fiza nordin -> senangkan fiza, 1/2jam pon x sampai... kuih yg senang2 nih laju jer la kalo watt...