Tuesday, January 27, 2009

Talam Tokyo

Talam Tokyo menu minum petang hari ni… bukan talam dari Tokyo tawww… nama saja talam Tokyo… terkejut gak masa skodeng MyR ada resipi nih… ingatkan jepun mari… hehehe… apa2 pon yessss… jadik… pasal x derhaka kat tuan punya resipi… x mcm dak jiya tuh… derhaka kat resipi nih… muhahahaha…Thanks Ruhie kerana ada idea tuk wat resipi camne... sedappp... alangkah nikmatnya kalo dpt layan perasaan mkn kuih talam ni dpn tokyo tower... hahaha..




Bahan2nya:-
• Lapisan bawah:
• 1 cawan sagu biji
• 1 peket kecil suhun -rendam hingga lembut
• 1/2 cawan kelapa parut-ambil putih sahaja
• 1/2 cawan santan cair
• secubit garam

• Lapisan atas:
• 4 biji telur
• 1 cawan gula pasir
• 2 1/4 cawan santan
• 6 sudu besar tepung gandum
• 2 sudu besar tepung kastad
• sedikit pewarna hijau dan kuning


Cara-caranya:-
1. sapukan loyang dengan sedikit minyak masak.
2. untuk membuat lapisan bawah,rendam sagu biji dan tus kan.campurkan kesemua bahan dan kukus selama 10 minit.
3. apabila lapisan bawah sudah masak,tekan lapisan tu dengan sudu supaya mampat.sama kaedahnya dengan kuih serimuka.
4. untuk lapisan atas pula,campurkan kesemua bahan dan kacau rata supaya tak bergentel.tapi kalau nak lebih mudah blender aje.lebih halus...
5. bahagikan adunan kepada 2 bahagian.satu bahagian di warnakan kuning dan satu lagi di warnakan hijau.kalau nak bagi warna hijau tu cantik campurkan sedikit warna kuning.
6. kukus lapisan yang bewarna kuning dahulu selama 10 minit.kukus dengan api sederhana.
7. Bila lapisan kedua sudah masak masukkan lapisan yang bewarna hijau.sebelum tu lorekkan sikit dengan garfu supaya lapisan yang hijau tu melekat kat lapisan yang kuning
8. kukus hingga masak.slalunya setiap lapisan ambil masa lebih kurang 10 minit jer.Jangan lupa alas penutup kukus dengan kain bersih bagi mengelakkan air wap jatuh kat kuih.nanti tak cantik pulak kuih talam tu.tapi saya guna aluminium foil jer.boleh juga...

8 comments:

Jiya said...

uihhhhh!! sedap jek ngata aku derhaka resipi org yerkk.. manada derhaka.. tadak tadak.. akekeke! TERderhaka jek tu... kikiki! takyah la akak nak berangan makan talam tokyo ni depan menara tokyo. tadak maknanyeeee. makan jek depan bangunan indah water tuu.. wakakakakkaka!

hana said...

kakakakaaaaa... sedapp jerk mulut jiya tuh berkata2! sib baik bangunan indah water bukan kolam indah water! wakakakakakaa.... bak 2 potong na! heeee.......

anawahid said...

jiya-> eleh jiya ngko jeless kata lah jeles... ekekeke...poraahhh... ekeke( cucuk bontot jiya ngan jarum... kakakakaka)

hana -> tul tu hana oiii.. bangunan x pe ok jer... kalo kolam lain citerr... errmm sedap.. meh sini amik dua ketui.. tukar ngan donut sate tuh..

princessharyati said...

asai lawa talam mu ni ana... cantik sangat ...

lelayong said...

Yerlah, lawo bangattttt...teruja plak nengok..

anawahid said...

princessharyati -> yatt lawo erkkk tq..tq.. pssttt nk tau petua???.. jgn derhaka ngan resipi... wakakaka... nih kalo jiya drakula busyuukk baca adar yg kene lastik x yatt ana ler..wakakaka

lelayong -> lela... kalo teruja buat tawww.... ngko kat melaysia bhn2 senang dpt.. lain dok jepun.. bhn tinggal nyawa2 ikan jer.. hehehe... amponnn hana.. yg penting jgn derhaka ngan resipi... hehehe (golek2 tawakan dak jiya drakula derhaka...)

halen said...

wahhh.. ader plk talam tokyo eh. harus KIV nih hehe.. sblm tu minta sepotong nak rasa sedap ker tak hehe..

anawahid said...

halen -> x bole nk rasa wat sendirikk.. hehehhe... mmg sedap halen x rugi cuba